آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ناصر بای؛ نازمحمد واحدی؛ حمیدرضا قزلسفلو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مطالعه اثر اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان گلستان تشکیل دهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش مطالعه اثر اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی بود.
این پژوهش کاربردی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان گلستان تشکیل دهنده جامعه آماری این پژوهش بودند (230 نفر). با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه پژوهش 145 کارمند برآورد گردید و انتخاب آنها به شیوه تصادفی خوشهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای درگیر شدن در شغل (شاک و همکاران، 2016)، مهارت مربیگری مدیران و بازآفرینی شغلی (سورا و همکاران، 2018) بود. روایی پرسشنامهها توسط پنج دکترای مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی، نتایج آزمون آلفای کرونباخ نشان داد پایایی پرسشنامههای مورد استفاده قابل قبول میباشند. تحلیل دادههای گردآوری شده به شکل توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) انجام گردید.
نتایج مشخص نمود مهارت مربیگری مدیران اثر مثبت و معنیداری بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد اثر مهارت مربیگری مدیران بر بازآفرینی شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان مثبت و معنیدار است. در نهایت، اثر مهارت مربیگری مدیران بر درگیر شدن در شغل کارکنان ادارات ورزش و جوانان با نقش میانجی بازآفرینی شغلی تأیید گردید.
با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیران ادارات ورزش و جوانان با استفاده از مهارت مربیگری و توسعه قابلیت بازآفرینی کارکنان در شغل خود میتوانند موجب افزایش درگیر شدن آنها در شغل خود شوند
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
ناصر بای؛ امیرحسین یازرلو
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش مطالعه نقش بی نزاکتی ادراک شده در محیط کار بر بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش تعدیلگر اعتماد بین فردی بود.به منظور اجرا نمودن این پژوهش کاربردی از روش تحقیق همبستگی استفاده گردید. تمامی معلمان تربیتبدنی استان گلستان (575 معلم) تشکیل دهنده جامعه آماری این مطالعه بودند که 231 معلم به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش مطالعه نقش بی نزاکتی ادراک شده در محیط کار بر بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش تعدیلگر اعتماد بین فردی بود.به منظور اجرا نمودن این پژوهش کاربردی از روش تحقیق همبستگی استفاده گردید. تمامی معلمان تربیتبدنی استان گلستان (575 معلم) تشکیل دهنده جامعه آماری این مطالعه بودند که 231 معلم به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای گزینش شده به پرسشنامههای بینزاکتی ادراک شده در محیط کار، اعتماد بین فردی و بیگانگی شغلی پاسخ دادند. در راستای ارزیابی روایی ابزار مورد استفاده از نظرات پنج دکترای مدیریت ورزشی استفاده شد و با انجام یک مطالعه مقدماتی ضرایب پایایی 83/0، 78/0 و 79/0 به ترتیب برای متغیرها محاسبه گردید. تحلیل دادههای به دست آمده در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرمافزار آماری اسپیاساس و اسمارت پیالاس انجام شد.یافتهها: یافتههای پژوهش مشخص نمود رابطه بین بینزاکتی ادراک شده در محیط کار با بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی مثبت و معنیدار است. بخش دیگری از نتایج نشان دهنده وجود رابطه منفی و معنیدار بین اعتماد بین فردی با بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی بود. در نهایت، نقش تعدیلگر اعتماد بین فردی در رابطه بین بینزاکتی ادراک شده در محیط کار با بیگانگی شغلی معلمان تربیتبدنی تأیید نشد.با توجه به نتایج میتوان بیان نمود ادراک بینزاکتی در محیط کار توسط معلمان تربیتبدنی میتواند پیامدهای مخربی مانند افزایش بیگانگی شغلی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود مدیران با تعیین شاخصهای اخلاقی و تقویت مهارتهای ارتباطی معلمان در مدارس از بروز چنین پدیدهای جلوگیری نمایند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
هادی تقی زده؛ ناصر بای؛ اکرم اصفهانی نیا؛ سعید قربانی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی ایمنی روانشناختی بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش کشور (1141 نفر) بود که 288 کارشناس بهعنوان ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی ایمنی روانشناختی بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش کشور (1141 نفر) بود که 288 کارشناس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سه پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی فرای و همکاران (2005)، ایمنی روانشناختی ادموندسن و لی (2014) و رفتار پویای شغلی پارکر و همکاران (2008) جهت گردآوری دادههای پژوهش استفاده شدند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان دهنده رابطه مثبت و معنیدار بین رهبری معنوی و ایمنی روانشناختی بود (792/0=β، 680/35=t). همچنین بین رهبری معنوی و رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی رابطه مثبت و معنیداری مشاهده گردید (315/0=β، 913/4=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین ایمنی روانشناختی و رفتار پویای شغلی کارشناسان وجود دارد (552/0=β، 393/9=t). در نهایت نتایج نشان داد رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی با نقش میانجی ایمنی روانشناختی، مثبت و معنیداری میباشد (581/0=β، 055/9=t). نتیجهگیری: با توجه بهنتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد استفاده مدیران از شیوه رهبری معنوی میتواند موجب افزایش ادراک ایمنی روانشناختی و رفتار پویای شغلی در کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش گردد.
فاطمه مظلوم کسرینه؛ ناصر بای
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان (655 معلم) بود که برحسب فرمول کوکران، 243 نفر بهشیوه انتخاب تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان (655 معلم) بود که برحسب فرمول کوکران، 243 نفر بهشیوه انتخاب تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامههای مهارت مربیگری مدیران پارک و همکاران (2008)، اعتماد عاطفی مکآلیستر (1995) و رفتار جستجوی بازخورد ماس و همکاران (2003) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد مهارت مربیگری مدیران اثری مثبت و معنیدار بر رفتار جستجوی بازخورد دارد (317/0=β، 048/4=t). دیگر یافته تحقیق نشان داد مهارت مربیگری مدیران اثر معنیداری بر اعتماد عاطفی معلمان تربیتبدنی دارد (830/0=β، 568/35=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد اثر اعتماد عاطفی بر رفتار جستجوی بازخورد، مثبت و معنیدار است (589/0=β، 889/8=t). در نهایت نتایج نشان داد اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی معنیداری نمیباشد (018/0=β، 063/1=t).نتیجهگیری: با توجه بهنتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد مهارت مربیگری مدیران بهصورت جداگانه اثری مثبت بر رفتار جستجوی بازخورد و اعتماد عاطفی معلمان تربیتبدنی دارد؛ اما اثر مهارت مربیگری مدیران بر رفتار جستجوی بازخورد معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی اعتماد عاطفی معنیدار نمیباشد.
سیدرضا حسینی نیا؛ ناصر بای؛ امیر قنبرپور نصرتی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر، مطالعه نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر میزان مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود که 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر، مطالعه نقش مدیریت ارتباط با مشتری بر میزان مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود که 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مدیریت ارتباط با مشتری (هانگ کیت و همکاران، 2005) و مشتریمداری (داناوان و همکاران، 2004) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی. ال. اس استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که تمرکز بر مشتریان کلیدی (59/0=β، 14/3=t) و مدیریت دانش (62/0=β، 99/1=t) بر میزان مشتریمداری کارکنان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. دیگر یافته تحقیق حاکی از آن بود که تأثیر سازماندهی مدیریت ارتباط با مشتری (30/0- =β، 33/1=t) و مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر فناوری (46/0- =β، 35/1=t) بر مشتریمداری کارکنان معنیدار نمیباشد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد که مدیریت ارتباط با مشتری میتواند نقش مهمی در مشتریمداری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان ایفا نمایند. لذا پیشنهاد میشود که مدیران ادارات ورزش و جوانان با انتخاب یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری توانمند، مشتریمداری کارکنان خود را افزایش دهند.
ناصر بای
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین تبعیض در محیط کار با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیتبدنی استان گلستان بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان (650 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین تبعیض در محیط کار با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیتبدنی استان گلستان بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان (650 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامههای تبعیض در محیط کار پاسکوئه و ریچمن (2009) و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که رابطهی منفی و معنیداری بین ابعاد سهگانه تبعیض در محیط کار با کیفیت زندگی کاری وجود دارد. در تحلیل رگرسیونی نیز نتایج نشان داد تبعیض از سوی مدیریت (135/0-=β) و تبعیض سازمانی (227/0-=β) توان پیشبینی کیفیت زندگی کاری معلمان تربیتبدنی را دارند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد که تبعیض در محیط کار میتواند نقش مهمی در کاهش کیفیت زندگی کاری معلمان تربیتبدنی ایفا نمایند.
ناصر بای؛ امیر قنبرپور نصرتی؛ عیسی صادق خیجی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر عوامل سازمانی بر بیگانگی از کار در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان به تعداد 220 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران 141 نفر به شیوه تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر عوامل سازمانی بر بیگانگی از کار در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود.روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان به تعداد 220 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران 141 نفر به شیوه تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای عوامل سازمانی نایر و ووهرا (2010) و بیگانگی از کار شانتز و همکاران (2015) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که ساختار سازمانی بر بیگانگی از کار کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان اثرگذار میباشد (57/0-=β، 29/4=t)، اما اثر ماهیت کار (20/0=β، 45/1=t)، روابط کاری (04/0=β، 37/0=t) و درک عدالت (01/0 =β، 13/0=t) بر بیگانگی از کار کارکنان معنیدار نبود.نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد که از عوامل سازمانی تنها ساختار سازمانی میتواند موجب بیگانگی از کار کارکنان گردد. پیشنهاد میشود مدیران ادارات ورزش و جوانان استان گلستان با تغییر در ساختار سازمانی موجب کاهش بیگانگی از کار کارکنان خود گردند.
ناصر بای
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان گلستان به تعداد 650 نفر بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای حمایت سازمانی درک شده یاواس و باباکوس (2009) و عملکرد شغلی بابین و بالس (2004) استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق رابطهی معنیداری را بین پنج بعد حمایت سازمانی درک شده با عملکرد شغلی نشان داد. در تحلیل رگرسیونی نیز نتایج نشان داد آموزش و توانمندسازی توان پیشبینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را دارند. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مسئولان و مدیران آموزش و پرورش و مدارس استان گلستان با حمایت سازمانی مناسب از معلمان تربیت بدنی، به بهبود عملکرد شغلی این معلمان کمک نمایند.